Holiday, Bali & Bandung - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Carola Hoeven - WaarBenJij.nu Holiday, Bali & Bandung - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Carola Hoeven - WaarBenJij.nu

Holiday, Bali & Bandung

Door: carolavanderhoeven

Blijf op de hoogte en volg Carola

07 Januari 2012 | Indonesië, Bandung

Lieve allemaal,

Bij deze allemaal een heel gelukkig en gezond nieuwjaar gewenst! Ik heb een hartstikke leuke vakantie achter de rug met mijn ouders en zusjes en daar zal ik nu wat over vertellen:).

Vrijdag 23 december vloog ik samen met Maritha naar Bali, waar de vriendin van Maritha al op haar stond te wachten. Samen gingen zij naar Padangbaai (noord-oost Bali) en ik ging naar Kuta (zuid-west Bali) waar Tessa op mij stond te wachten. Zij was er al ruim een week en ik kon wel bij haar in het hostel slapen zei ze. Zo gezegd, zo gedaan. Een erg mooi hostel met een tweepersoons bed voor mijzelf, en ook nog een zwembad. Daarna gingen we naar een club om wat te drinken, toen we langs een club liepen kregen we een vip pas in onze handen geduwd waarmee we tot half 12 gratis cocktails konden halen. Nu raden jullie wel hoe laat het was, tijd om te feesten. Ik was niet meer zoveel gewend omdat ik in Bandung bijna geen (zeg maar gerust geen) alcohol drink. Dus na 4 cocktails stond ik al op mijn kop. In lange tijd heb ik niet zoveel lol gehad, ik heb echt super genoten!

De volgende ochtend moest Tessa al om 10 uur met een kater naar het vliegveld, waarna ze naar Bangkok zou vliegen. Ik moest deze dag nog zien te overleven, want m’n ouders kwamen pas om kwart over 7 op Bali aan. Ik heb geprobeerd om op het strand te liggen, maar na een half uurtje was ik alweer weg omdat ik er letterlijk vanaf brandde. Niet normaal hoe heet het daar was. Ik heb geprobeerd veel te lezen en veel drankjes te doen bij de J.Co met airco én muggen. Helemaal lek geprikt dus. Daarna maar terug gegaan naar het hostel om vervolgens lekker in het zwembad te liggen. Wat ging deze dag langzaam zeg, niet normaal. Uiteindelijk ben ik om 6 uur naar het vliegveld gegaan, veel te vroeg natuurlijk. Daar wat gegeten en heel rustig aan gedaan en dan uiteindelijk om half 8 naar de uitgang waar m’n ouders uit moesten komen. Om 10 voor 8 kwamen ze er al uit, vrij snel al zeg ik het zelf. Het was super leuk om ze weer te zien, en dat was wederzijds volgens mij ;).

Het eerste hotel waar we heen gingen heette Vila Chempaka, in Ubud (midden Bali). Het waren 2 huisjes, 1 voor mijn ouders en 1 voor mijn zusjes en mij. Super luxe met een zwembad voor de deur en midden tussen de rijstvelden, super gaaf! Elke ochtend ontbijt op de veranda, heerlijk! Eerste kerstdag gingen we raften, dit was super! Een paar flink heftige stukjes gehad waar we vanaf gingen raften, super mooie omgeving. Daarna geluncht en terug naar het hotel, waar ik ziek werd. En ziek was ik nog voor de 5 dagen daarop. In totaal 3 keer bloed geprikt, daar kwam uit dat ik dengue oftewel knokkelkoorts had. Ik moest rusten en heel veel water drinken. Erg leuk, ziek zijn als je ouders er zijn en je op Bali bent om vakantie te vieren. Ik heb vooral heel veel geslapen en weinig van de omgeving gezien.

Dinsdag gingen we verhuizen naar een ander hotel, Sanur Beach hotel in Sanur (zuid-oost Bali). Hier bleven we tot en met 1 januari. Ik heb daar ook veel op bed gelegen. Alle activiteiten die we voor die week hadden gepland hebben we kunnen verplaatsen naar het eind van de week, zodat ik hopelijk weer beter zou zijn en ook mee kon. Vrijdag gingen mijn ouders en zusjes mountainbiken van een vulkaan af, hier kon ik nog niet aan meedoen omdat ik nog steeds ziek was. Zaterdag gingen we met dolfijnen zwemmen, en hier moest en zou ik mee naartoe gaan (dit was echt mijn kinderdroom). Het ging gelukkig al een stuk beter die dag, dus ik ben gewoon mee gegaan. Wat was dat gaaf zeg, om met die beesten te zwemmen. Ze zijn zo glad en schoon en speels waren ze ook. We mochten 2 om 3 om de beurt het basin in (mijn ouders samen en ik met m’n zusjes). We mochten ze aaien, ze deden kunstjes en we mochten ook aan hun vinnen vasthouden zodat ze ons meenamen door het water. Ook mochten we op onze rug liggen en zo duwde de dolfijnen ons voort met hun neuzen op onze voeten, super gaaf!

Oud en nieuw was heel raar om op Bali te vieren, en dan vooral omdat ik totaal geen oud en nieuw gevoel had. Normaal met oud en nieuw is het koud, nu liep ik in m’n zomerjurkje op het strand. Er waren veel Australiërs met vuurwerk en het was erg gezellig. Ik was wel super moe omdat ik pas net beter was. Uiteindelijk heb ik het gered tot 12 uur, er was een groot feest van het hotel op het strand (we zaten met het hotel aan het strand) met enorm veel en mooi vuurwerk.

De volgende dag gingen we, na nog even in de zee en het zwembad gezwommen te hebben, naar het vliegveld om naar Bandung te vliegen. Heel raar, deze vlucht had een tussenstop in Surabaya, ongeveer op de helft van de reis. Hier moesten we alleen 30 minuten wachten en daarna konden we hetzelfde vliegtuig weer in. Beetje jammer dat de reis daardoor een uur langer duurde.. Aangekomen in Bandung was het al avond, hebben we nog wat gegeten in het Paris van Java en zijn daarna het nieuwe bed in gedoken.

Maandag hadden we via mr. Bambang een driver gehuurd die ons naar Kawa Putih bracht, de witte krater. Dit is een heel groot kratermeer van een vulkaan, met wit/blauw water. Super mooi en groot meer, het stonk alleen wel behoorlijk naar rotte eieren. We hebben ons hiervoor als terrorist verkleed door een mondkapje op te doen en een zonnebril, onherkenbaar waren we. En dat was maar goed ook, want iedereen wilde foto’s van ons maken. Heel vervelend. Hierna reden we weer terug en stopten bij een aardbeienfarm om wat te eten. Wat een prachtige plek was dit, met uitzicht over de aardbeien velden, rijstvelden en theeplantages. Het eten vond ik niet zo lekker, want het was best pittig. Aan het eind van de middag gingen we naar het huis waar ik woon, hier hebben we allemaal speelgoed (o.a. de ah disney figuren) uitgedeeld aan de buurkinderen en nog veel meer knuffeltjes, speelgoed etc. Helemaal door het dolle heen waren ze. Gelijk de tas uitgepakt en ermee gaan spelen. Ook heb ik mijn huis laten zien, waarna we doorgingen naar de nasiman. Daar hebben we heerlijk gegeten.

Dinsdag gingen we naar een school waar ik stage loop, en Dani wilde ons wel een rondleiding geven. Het was heel leuk, ik heb zelfs dingen gehoord en gezien waar ik niets vanaf wist. Ook mijn ouders vonden het leuk om een school te zien, er was zelfs nog een kindje die ik lesgeef op school (ook al was het vakantie) die daar woont. Hierna ging de shopdag beginnen. We hebben alle sportwinkels en een factory outlet helemaal leeggekocht. Erg leuk en gezellig was het. Ook zijn we naar Ciwalk en Cihampelas (jeansstreet), daar hebben we lekker gerelaxt en geshopt. ’s Avonds bij de pizzahut gegeten, hmm! Moe maar voldaan gingen we daarna lekker op tijd slapen.

Woensdag gingen we naar de dierentuin, waarvan ik dacht dat het erg leuk was, maar dat was het niet. Het was vakantie, en dan schijnen veel gezinnen in Bandung te denken dat het leuk is om naar de dierentuin te gaan en daar te picknicken. Zodra we binnen kwamen de mobieltjes uit de broekzakken, als ze daar nog niet uit waren, en werden er foto’s gemaakt. Heel erg irritant, ik heb me enorm geërgerd dat mensen stiekem foto’s van je aan het maken zijn. Mijn zusjes waren het ook al snel zat, en durfden (gelukkig) ook te zeggen dat ze niet wilde dat er foto’s gemaakt werden. De dieren in de dierentuin waren erg leuk, maar wij waren de grootste attractie daar. We zijn dan ook heel snel door de dierentuin heen gegaan en snel weg gegaan. Wat wel leuk is om te vertellen is dat mijn vader een massatoerist in zijn eentje is, hij vind het geweldig al die aandacht (hij is de enige..).

Hierna zijn we nog naar Braga street gegaan, waar veel Nederlandse gebouwen staan. Zo bijzonder is dit niet, maar mijn vader wilde graag naar een VW shop (natuurlijk, hoe kan het ook anders) die daar vlakbij was.

Om 4 uur werden we opgehaald vanuit het hotel door mr. Yus. We hadden hem uitgenodigd om met ons mee te gaan eten op de berg waar je een heel mooi uitzicht hebt op Bandung. We konden heel even van het uitzicht genieten, want het ging al vrij snel heel hard regenen. Toen zijn we maar gelijk naar het restaurant gegaan om wat te drinken en daarna te gaan eten, met nog steeds een mooi uitzicht over de stad. Zeker het uitzicht met alle lichtjes was erg mooi! Na het eten heeft mr. Yus ons nog een sightseeing tour gegeven door Bandung by night. Erg leuk, ik ben weer dingen te weten gekomen die ik nog niet wist.

Donderdag was alweer de laatste ochtend dat we met zijn vijven wakker werden in het hotel. Na rustig te hebben ontbeten en de koffers ingepakt te hebben gingen we nog even naar Paris van Java. Nog een rondje te lopen en te lunchen. Hierna werden we naar het vliegveld gebracht waar er alweer afscheid genomen moest worden. Gelukkig zie ik ze over 1,5 week weer, maar afscheid nemen blijft vervelend en was dus niet echt makkelijk.

Deze week staat in het teken van afscheid nemen. Voor de laatste keer naar alle scholen. Sommige scholen hebben iets speciaals gepland om afscheid te nemen, en sommige scholen draaien gewoon nog één laatste les met ons. Ook zijn we nog heel druk met het document dat geprint moet worden (1200 bladzijden in kleur met een niet al te snelle printer!). Dit gaat nog een hele klus worden. Ook zijn er t-shirts met het respo logo besteld die nog moeten worden betaald, gehaald, er moeten pakketjes gemaakt worden met alle spullen die we af moeten leveren etc. Kortom; een druk weekje.

Over iets meer dan een week sta ik alweer op Nederlandse bodem. Hier heb ik enorm veel zin in, al zal ik het warme weer denk al snel gaan missen. Ik heb er heel veel zin in om iedereen weer te zien! Tot snel!

Liefs, Carola

• 07 Januari 2012 - 10:20

Mama:

he schat.

ik (wij) hebben het zeker supergaaf gehad met en bij jou.
    het was helemaal top.
    en hier in dit kouwe kikkerlandje,bbrrr,valt het niet mee.
    maar goed,hier geen papperatzie ,dus geen mondkapjes en zonnebril nodig.
    tot gauw
    xxxxxxx
    mama

• 07 Januari 2012 - 18:16

Agaath Zuidbaak:

net je laatste verslag gelezen wat jammer dat je ziek was.maar het was weer gaaf om te lezen ikzal het missen als je weer thuis bent goeie reis terug groetjes

• 08 Januari 2012 - 09:16

Annelies K:

Hoi, het was erg leuk te lezen dat je het, ondanks dat je ziek was, heel erg leuk met je ouders hebt gehad. Een goede terugreis en tot gauw. Groetjes

• 09 Januari 2012 - 07:03

Desiree:

Heej! Echt super allemaal. Jij ook nog een gelukkig nieuw jaar!
    Ik hoorde van je moeder dat het erg leuk was geweest!
    En die foto's van de dolfijnen, lijkt mij echt super om te doen!
    Veel succes nog de laatste tijd!